رپورتاژ

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که در زمینه تبلیغات دستی بر آتش دارید و یا در زمینه طراحی کاتالوگ و بروشور فعال هستید حتماً بارها و بارها عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به گوشتان خورده است. اما شاید آنچنان که باید و شاید اطلاعاتی در مورد این دو نوع از عکاسی نداشته باشید و تفاوت این دو سبک از عکاسی را به خوبی ندانید. برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می‌کنند عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی با یکدیگر تفاوتی نداشته و یکی هستند. باید بگوییم که این دو نوع از عکاسی شاید شباهت‌هایی با یکدیگر داشته باشند اما در کلیات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

اینکه عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی به چه نوعی از عکاسی گفته می‌شود؟

تفاوت عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی چیست؟

سوالاتی می‌باشند که ما در این مقاله تحت عنوان تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست به آن پاسخ خواهیم داد. پس اگر شما نیز مایل به دانستن پاسخ این سوالات هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

برای اینکه شما بتوانید بهتر متوجه تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی شوید ابتدا نیاز است که تعریف این دو نوع از عکاسی را بدانید.

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی به گونه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که هدف آن پرداختن به کالای خاصی است که شما قصد فروش و مشتری قصد خرید آن را دارد. در واقع  عکاسی صنعتی ماهیت یک محصول را به ساده‌ترین و بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد. عکاسی صنعتی بر جزئیات فنی محصول تمرکز کرده و جلوه‌ و  زیبای های محصول را به بهترین شکل ممکن به مشتری محصول نشان می‌دهد. در عکاسی صنعتی شما برای بهترین عملکرد خود به ابزاری مانند لنزهای زاویه باز مناسب،سه پایه، نورپردازی با کیفیت و از همه مهمتر دوربین حرفه‌ای نیاز دارید. تا بتوانید جزئیات محصول را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید. در این نوع از عکاسی نورپردازی و طراحی صحنه و همچنین پس زمینه باید به گونه‌ای باشد که توجه مشتری را به محصول جلب کرده و حواس مشتری به جای دیگری پرت نشود. شرکت‌های مهمی مانند طرح گندم که در زمینه طراحی کاتالوگ و بروشور و تیزرهای تبلیغاتی فعالیت می‌کنند همواره سعی می‌کنند تا بهترین و با کیفیت‌ترین عکس‌های صنعتی را گرفته و در تبلیغات خود از آنها استفاده کنند.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی که به نوعی زیر مجموعه عکاسی صنعتی به حساب می‌آید از عکاسی صنعتی پر زرق و برق‌ تر می‌باشد. حتماً شما هم بر روی مجلات و یا بر روی کاتالوگ‌ ها تصاویر زیبایی را می‌بینید که نظر شما را به خود جلب می‌کنند این تصاویر همان تصاویر تبلیغاتی هستند که اتفاقاً مهمترین هدفشان نیز جلب توجه شما به عنوان مشتری می‌باشد. در عکاسی تبلیغاتی هرچند که احساس نیاز به دوربین حرفه‌ای نسبت به عکاسی صنعتی کمتر است. اما شما باید در بحث طراحی صحنه و نورپردازی باید بسیار باهوش باشید تا بتوانید محصول خود را به بهترین شکل ممکن با عکس به مخاطب نشان داده و او را هر چه بیشتر به خرید محصول ترغیب نمایید. به شکل کلی می‌توانیم بگوییم که در عکاسی تبلیغاتی عکاس سعی می‌کند که با استفاده از زوایای مختلف و همچنین تنظیم رنگ و نور محصول را به اغوا کننده‌ترین حالت ممکن به کاربر یا مشتری نشان دهد. امروزه عمده‌ ترین کاربرد عکس‌های تبلیغاتی در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام می‌باشد.هرچند که شرکت های معتبر مانند طرح گندم برای طراحی کاتالوگ از عکاسی تبلیغاتی استفاده میکنند.

عکاسی صنعتی

بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

برای اینکه بدانیم تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟ باید تفاوت این دو نوع عکاسی را از چند نظر مورد بررسی قرار دهیم که این چند نظر عبارتند از:

1_ تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر هدف

در عکاسی صنعتی هدف این است که ماهیت یک محصول به بهترین شکل ممکن ثبت شده و در اختیار مخاطب قرار گیرد. این در حالی است که مهمترین هدف عکاسی تبلیغاتی اغوا یا متقاعد کردن مخاطب و یا مشتری برای خرید یک محصول می‌باشد.

2_ تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر سبک

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر سبک و استایل نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در عکاسی صنعتی قاب بندی معمولاً ثابت است و به شکلی انجام می‌شود که هیچ چیز چشم بیننده را از محصول ندزد. پس نور و پس زمینه و استایل عکاسی تا حدود زیادی خنثی بوده  و تمام تمرکز بر روی جزئیات مد نظر محصول است. اما در عکاسی تبلیغاتی کمی اوضاع فرق می‌کند و کادر بندی‌ها به شکل خلاقانه‌تر، جسورانه‌تر و جذاب‌تر می‌ باشند چرا که اینجا تنها هدف نشان دادن جزئیات محصول نمی‌باشد بلکه هدف به وجود آوردن یک حس خاص در مشتری برای خرید محصول است. در عکاسی تبلیغاتی دست عکاس برای بروز خلاقیت‌های خود بیشتر باز است.

استفاده از نورپردازی‌های چند وجهی، رنگ‌های تند و تضادهای شدید بین نور و سایه از ابزارهایی هستند که در عکاسی تبلیغاتی عکاس می‌تواند از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

3_ تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر امکانات

یکی دیگر از تفاوت‌های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در امکاناتی است که عکاس از آنها بهره می‌برد به عنوان مثال در عکاسی صنعتی احساس نیاز به دوربین‌های حرفه‌ای که بتواند جزئیات را به بهترین شکل ممکن نشان دهد وجود دارد. اما شما در صورتی که بتوانید صحنه آرایی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از نور مناسب استفاده کنید می‌توانید با دوربین‌های آماتور نیز عکس‌های با کیفیت تبلیغاتی بگیرید.هر چند که برای هر دونوع عکاسی به لنز های مناسب احتیاج است اما این نیاز در عکاسی صنعتی بیشتر به چشم می آید.

عکاسی صنعتی

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟به بررسی تفاوت این دو نوع از عکاسی پرداختیم‌به عنوان جمع بندی این موضوع میتوانیم بگوییم که عکاسی صنعتی بیشتر برای معرفی یک محصول با جزئیات انجام میشود.این درحالیست که عکاسی تبلیغاتی بیشتر برای متقاعد کردن مخاطب برای خرید یک محصول خاص انجام میشود.معمولاً از هر دوی این عکاسی ها برای طراحی کاتالوگ استفاده می شود.امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

عاطفه

عاطفه هستم عاشق هندوستان ، فیلم و آهنگ های هندی و سریالای ترکی =) تا حدی هم مشتاق به تکنولوژی هستم =)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

لطفا افزونه بلاک تبلیغ را غیرفعال کنید سپس صفحه را دوباره بارگذاری کنید